fbpx

Eindelijk was het zover, ik ging naar Jordanië om onze Petra naar Wadi Rum trektocht te testen! In 2020 ging mijn reis helaas niet door maar eind maart stapte ik samen met één van onze klanten in het vliegtuig naar Amman. We zijn een paar dagen eerder vertrokken zodat we tijd hadden om Amman en Madaba te bekijken. Hier zijn veel archeologische vindplaatsen met resten van tempels, theaters en bijzondere mozaïeken, zeker de moeite waard!

Op zondagochtend werden we opgehaald bij het hotel in Madaba en naar Petra gebracht. Patricia stond al op ons te wachten bij het hotel, waar we onze bagage konden achterlaten. Daarna konden we de historische stad met de bijzondere rotstempels bekijken. In het echt lijken de tempels nog groter dan op de foto’s, het zijn fantastische bouwwerken! We zijn zelfs helemaal omhoog geklommen naar het ‘Klooster’.

’s Avonds gingen we naar het huis van Patricia voor het diner. Hier maakten we ook kennis met onze gids Eid en een aantal van de paarden. Tijdens het diner vertelde Patricia meer over wat ons te wachten stond op de trektocht. We kregen er steeds meer zin in! Gelukkig was het de volgende ochtend al zover: we maakten kennis met ‘ons’ paard voor de week en stapten in het zadel voor de eerste rit.

De paarden hadden er zin in! Ze stapten allemaal fanatiek door de heuvels. Ik reed op Yasmin, een voskleurige merrie die super comfortabel zat. Ze had een vlotte stap en ook in galop liep ze het liefste vooraan in de groep. Ze was een beetje chagrijnig tegen de andere paarden omdat ze hengstig was, maar om te poetsen en opzadelen was ze erg lief en ze was super fijn te rijden! Ik geloof dat een Arabier ook maar op mijn paarden wenslijstje moet komen..

Later in de week heb ik ook nog twee dagen op Apollo, het paard van de gids, gereden. Hij was een volbloed Arabier en een stukje kleiner dan Yasmin maar minstens zo fanatiek. Toen we één voor één een stuk in rengalop gingen rijden mocht ik eerst en Apollo deed dat perfect. Hij was goed onder controle te houden maar wilde ook zeker flink hard! Ook de andere ruiters in de groep hadden enthousiaste paarden, er was er geen bij die je veel moest aansporen.

De paarden bleven de hele week enthousiast, het leek soms wel alsof ze fanatieker werden gedurende de week, in plaats van langzamer. We gingen lange stukken achter elkaar galopperen maar dat was geen probleem voor ze. Zelfs door diep zand of over rotsachtige stukken liepen ze stevig door, ze zijn duidelijk gewend aan het ruige terrein!

De natuur tijdens de trektocht was erg afwisselend. We reden over zandduinen, over uitgestrekte zandvlaktes en lans bijzondere rotsen. Het leek soms wel alsof je op een andere planeet was! Er zijn verschillende films opgenomen in de Wadi Rum, waaronder ‘The Martian’. Ik had inderdaad het gevoel dat ik op Mars reed. De woestijn was veel gevarieerder dan ik had verwacht. Omdat het voorjaar was groeiden en er zelfs planten en zagen we verschillende bloemetjes.

We hadden één en tweepersoonstenten bij ons waar je in kon slapen maar de meeste ruiters kozen ervoor om buiten te slapen. Ik vond de matrasjes erg comfortabel en het was fantastisch om zoveel sterren te zien ’s nachts! Één nacht waaide het heel hard en werd het erg koud. Het team had daarom een grote Bedoeïentent voor ons opgezet om in te slapen.

Iedere ochtend gingen we ongeveer 2-2,5 uur rijden naar de lunchplek voor die dag. Na de lunch was er tijd voor een siësta en rond een uur of drie maakten we de paarden klaar voor de volgende rit. ’s Middags reden we ongeveer 2-3 uur naar het kamp. We kampeerden op de mooiste plekjes, iedere locatie was nog mooier dan de vorige. Meestal doken we na het eten al snel onze slaapzak in maar op de laatste avond hebben we lokale dansen geleerd van het team. Een feestje midden in de woestijn!

Afscheid nemen van je paard is altijd het minst leuke onderdeel van een paardrijvakantie maar we keken ook wel uit naar een douche in het hotel. De volgende dag konden we bijkomen van de trektocht in een 5-sterrenhotel aan de Dode Zee. Het was heel grappig om in het zoute water te dobberen. Je kunt inderdaad prima een boek lezen zonder te zinken! Het hotel had een super uitgebreid lunchbuffet waar ik veel te veel toetjes heb gegeten..

De andere ruiters in de groep vertrokken de volgende ochtend weer richting het vliegveld maar wij hadden nog twee dagen langer in Jordanië. We hebben een excursie geboekt naar de Archeologische vindplaatsen van Umm Qais en Jerash en het kasteel van Aljoun. Vooral Jerash vond ik erg mooi, hier staan honderden zuilen en zijn twee bijzondere theaters bewaard gebleven. Ook een hoogtepunt: het fantastische vegan restaurant dat we vonden in Amman!

Het was een super geslaagde reis en ik heb genoten van de trektocht. Deze paardrijvakantie is een aanrader voor ervaren ruiters die van fanatieke paarden houden!

Groetjes,
Aly

Is dit de paardrijvakantie voor jou?

Als je wilt rijden op snelle Arabieren, kamperen onder de sterren en galopperen door de woestijn dan is dit de trektocht voor jou!

Centaur Trails
Menu
KD: In '09, after many years involving looking, expecting, lusting and replica watches also drooling, I chose to help remedy personally to a enjoy My partner and i deemed my personal grail : the actual blancpain fifty fathoms duplicate evaluate.